Alla riktiga länder har som bekant ett eget flygbolag. I Israels fall heter bolaget El Al.
Bolaget är jämnårigt med den judiska staten då behovet av ett eget flygbolag plötsligt uppstod. Israels första president, Chaim Weizmann, befann sig i Geneve och behövde ta sig hem så fort som möjligt för att kunna svära presidenteden. Avståndet mellan Schweiz och Israel var för långt för Israels civila flygplan samtidigt som Schweiz inte tillät det israeliska flygvapnet (IAF) att utföra uppdraget.
Med sedvanlig israelisk påhittighet konverterades en DC4/C54 Skymaster till civilt bruk och blev det första Israelregistrerade civila flygplanet. Just detta plan hade tidigare använts för att frakta militär materiel från Tjeckoslovakien, det enda land som bröt rådande vapenembargo.
Bolaget kallades El Al, vilket är ett uttryck med betydelsen ”till skyarna”, hämtat från Bibeln.
El Al anses vara ett av världens allra säkraste flygbolag. De är sedan länge ensamma om att förse sina plan med skydd mot luftvärnsrobotar, ett skydd som utvecklats allt mer sedan det installerades vid millennieskiftet. Bolaget utmärker sig framförallt genom omsorgsfulla säkerhetskontroller av passagerare och deras bagage. Trots det ständigt närvarande terrorhotet har systemet så här långt fungerat väldigt väl.
En historiskt viktig insats gjorde El Al 1991 när man flög in 14.500 judiska flyktingar från Etiopien i vad som kom att kallas Operation Salomon.
Som kuriosa kan nämnas att såväl Avigail Atari i gruppen Milk and Honey, vinnarna i Melodifestivalen 1979 med Hallelujah, som Sara Netanyahu, Benjamin Netanyahus hustru, arbetat som flygvärdinnor för företaget.
_ _ _
Läs mer
Israel Airline Museum
http://www.israelairlinemuseum.org
Om El Al-fantasten Marvin Goldman, hemsidans upphovsman:
UWS home to 40,000 pieces of El Al memorabilia
https://www.thejewishstar.com/stories/uws-home-to-40000-pieces-of-el-al-memorabilia,15550
Considering the Collector
https://www.wsj.com/articles/considering-the-collector-1379378038